Leer de intentie van zoekopdrachten te begrijpen.
Vraag je af waarom mensen op zoek gaan naar je product of dienst. Kijk dus verder dan welke zoekwoorden er gerelateerd zijn aan jouw product of dienst. Marketeers starten bijna altijd vanuit hun producten en diensten. En blijven daardoor vaak in een klein cirkeltje rond hun aanbod draaien. Waardoor steeds dezelfde zoektermen opduiken. En iedereen in dezelfde, veel te kleine vijver zit te vissen.
Wees aanwezig in elke stap van de customer journey. Zorg dat je de koopcyclus van jouw klanten kent. En dat je in elke stap van de customer journey opduikt met de juiste informatie. Kort samengevat; scoor met tientallen zoekopdrachten. Door goede content rond 1 onderwerp te combineren met synoniemen en verwante zoekopdrachten, scoort 1 pagina waarschijnlijk met tientallen zoekopdrachten.
Google Keyword Planner
Het is ook een van de meest betrouwbare tools. Het komt met goede keyword suggestions en geeft je een indicatie van de cost per click, waardoor je een goede inschatting kunt maken van de concurrentie die heerst op dat zoekwoord.
Keywordtool.io
Ook Keywordtool.io geeft goede suggesties voor nieuwe zoekwoorden. De tool geeft precieze zoekvolumes en specificeert deze zoekvolumes per maand. Niet alleen geeft Keywordtool.io goede suggesties die het letterlijke zoekwoord bevatten, ook biedt het extra opties. Hieronder nog een aantal termen die erg vaak voorkomen binnen de online marketing, handig om te weten voor jezelf en te weten waar je mee bezig bent!
-
- Ranking: De positionering in de zoekresultaten. De positionering van de websites kan per persoon, per locatie, per apparaat en per tijdstip verschillen. Als een website vandaag bij jou op 1 staat, kan het zijn dat hij morgen bij jou op 2 staat. Of op jouw mobiel staat hij misschien op 3.
- Zoekterm of zoekwoord: Het woord (of de woordcombinatie) dat mensen intikken in de zoekmachines om een website te vinden.
- SERP: SERP staat voor Search Engine Result Page, in het Nederlands de zoekresultatenpagina.
- Backlinks: Backlinks zijn links naar een website toe. Met “de backlinks van jouw website” wordt dus bedoeld links naar jouw website.
- Pagerank: Vroeger deelde Google een cijfer uit aan websites, dit noemen ze ‘Pagerank’. De laatste update was in februari 2013, sindsdien wordt hij niet meer (zichtbaar voor iedereen) geüpdatet.
- Metatags: Metatags zijn stukjes code die worden toegevoegd op een pagina. Op de pagina is het niet zichtbaar voor een bezoeker, maar de zoekmachines gebruiken die tags wel om bijvoorbeeld in de zoekresultaten een omschrijving te tonen. Een ‘meta description’ wordt vaak getoond als omschrijving. Een meta keyword tag wordt niet gebruikt in de ranking van je website, dus die kun je gerust overslaan. Een meta-omschrijving kun je vaak in het beheersysteem van je website invullen zodat je niet in de code hoeft te rotzooien.
Door gebruik te maken van o.a. de Google Keyword Planner kun jij de juiste zoekwoorden bepalen voor de desbetreffende website waarvoor jij online marketing uitvoert. Maak vandaag nog gebruik van online marketing en bespaar jezelf een hoop tijd & geld, besteed dit uit bij een online marketingbureau bij jou in de regio!