Zoals eerder gezegd is het belangrijk dat je per pagina een unieke H1 tag hebt. Als jij al je pagina’s dezelfde titels geeft, denkt Google dat je allemaal dezelfde pagina’s op je website hebt. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Zorg ervoor dat je het belangrijke zoekwoord (vooraan) in de H1 zet, en dat deze pakkend en uitnodigend geschreven is. Zo maak je jouw lezers nieuwsgierig naar de rest van je tekst

Wat staat er in een H2 tag?

Net als de H1 tag moet je H2 tag duidelijk en pakkend zijn, en de lading dekken van de alinea die erop volgt. Zo houd je de aandacht van de lezer vast en weet Google waar je tekst over gaat. In de H2’s verwerk je ook de zoekwoorden die iets minder belangrijk zijn dan die uit je H1 titel, of die wat minder zoekvolume hebben. Na de H2 kan nog de H3, H4, H5 of H6 volgen, maar de laatste drie worden in de praktijk maar weinig gebruikt. Met titels is het zo dat het om diepte gaat. In plaats van je titels achtereenvolgens H1, H2, H3 etc. te noemen, werkt het anders: je belangrijkste titel is H1, je op één na belangrijkste titel is H2. Ga je binnen een H2 nog een apart stukje schrijven, of maak je bijvoorbeeld daar een opsomming, dan wordt dat een H3.

Lengte

Wanneer een page title of meta description te lang is, breekt Google deze af. We vonden een samenhang tussen de rankings in Google en de lengte van de paginatitels en meta descriptions. Bij hoger rankende pagina’s blijken zowel title als description significant vele malen minder te worden afgebroken door Google dan bij lager rankende pagina’s.

Overeenkomstigheid:

Google vertoont niet altijd de page title of meta description zoals deze in de broncode van een pagina vermeld is. Dit kan meerdere redenen hebben. Veruit in de meeste gevallen zal Google de tekst niet relevant genoeg vinden en vertoont om die reden een andere, relevantere tekst. Bij hoger rankende pagina’s wordt dezelfde title en/of description significant vaker getoond dan bij lager rankende pagina’s.

Zoekterm:

Hier vonden we een bijzonder effect! We vonden geen significante samenhang tussen de aanwezigheid van de belangrijkste zoekterm in title of description en hogere posities in Google. Heeft het benoemen van de zoekterm hier dan geen zin? Toch wel! Wanneer de zoekterm aan het begin van de title en/of description staat, dan vonden we wel een significant effect.