Responsive website

Mobiel internetgebruik wordt steeds groter. Dat is de reden dat websites ook op mobieltjes toonbaar moeten kunnen zijn, ook voor SEO. Google heeft een mobile-friendly test en label. De uitkomst voor een goede mobiele site is een Responsive design. Voor een responsive website heb je slechts één CMS nodig en hoef je je content maar één keer te maken en op één plek te onderhouden. Als alles goed wordt gemaakt, wordt je vindbaarheid ook een stuk hoger in Google.

 

Snelheid

Erg belangrijk voor Google. Snelle websites zorgen er voor dat bezoekers van je website langer op je website blijven. Je moet het de bezoeker zo makkelijk mogelijk maken. Lage snelheid zorgt voor een hoog bouncepercentage, waardoor je een lagere ranking haalt in Google. Trage website kosten je conversies, en dus euro’s.

 

URL-structuur

Een URL levert informatie aan zoekmachines en helpt met het identificeren van content op je pagina. Ook de doel en doelgroep is af te leiden uit de URL. 9 tips om je URL te optimaliseren.

  1. Gebruik zoekwoorden in de URL
  2. Zorg dat de URL leesbaar is
  3. Subdomeinen
  4. Pas de canonical tag toe bij pagina’s met bijna dezelfde content

(rel=canonical)

  1. Sluit dynamische parameters uit
  2. Korter is beter dan langer
  3. Beperk het aantal redirects
  4. Scheidt de woorden in de URL d.m.v. ‘–‘
  5. NIET Zoekwoorden gaan spammen

 

Menustructuur

Belangrijk voor het vertrouwen van de bezoekers. Als alles snel vindbaar is door een goede menustructuur, zijn bezoekers eerder geneigd je te vertrouwen en blijven ze langer op je pagina omdat ze vinden wat ze zoeken. Menu mag niet verder gaan dan 7 categorieën.

  1. Welke zoektermen gebruiken je bezoekers?
  2. Wat zijn de pagina’s die het best lopen -> die zijn goed vindbaar
  3. Wat zijn de pagina’s waar de meeste mensen weggaan? -> dit zijn pagina’s waar niet de juiste content staat voor bezoekers.

 

SSL-Certificaten

Secure Socket Layer. Dit betekent dat er een beveiligde laag kot te liggen tussen de server en een internetbrowser. Gegevens op de website worden hierdoor beter beveiligd. SSL-certificaat geeft aan dat je website veilig is en is voor de AVG verplicht. Online veiligheid is erg belangrijk voor bezoekers en dus ook voor Google.

 

Alt-Tags

Beschrijf de afbeelding d.m.v. korte beschrijving. Dit zorgt ervoor dat de google vindbaarheid wordt verbeterd. Een Alt-tag oftewel alternatieve tekst, wordt zichtbaar als de afbeelding niet geladen kan worden. Ook wordt deze uitgesproken voor doven/slechthorenden/blinden. Voor decoratieve afbeeldingen is geen alt-tag nodig. Het is ook belangrijk (i.v.m. de vindbaarheid) dat de tekst rondom het plaatje zoekwoorden bevat die met de vindbaarheid optimaliseren.