SEO
Search Engine Optimalisation. Het optimaliseren van (mobiele) websites en apps voor mensen die zoekmachines gebruiken.
Zoekwoorden bepalen
SEO/Google Zoekwoorden zijn zoektermen die mensen gebruiken om informatie te vinden. Zoektermen moeten aansluiten bij doelgroep en hun woordkeuze, en tevens bij het bedrijf.
Een goede SEO strategie begint bij een SEO zoekwoorden-onderzoek. Goede SEO zoekwoorden worden gebruikt in de title tag, de paginatitel, de meta discription en de tekst van de pagina. Voor iedere pagina kies je maar één SEO zoekwoord of zoekterm. De snelste en meest eenvoudige manier om te ontdekken welke woorden gebruikt worden, is Google Autocomplete.
Zoekwoordenonderzoek
Vooraf
- Denk zelf goed na
Hoe zou jij dingen opzoeken? Denk aan wat ja aanbiedt en hoe je er naar kijkt. Daar rollen vanzelf zoekwoorden uit.
- Vraag het!
Vraag je kennissen, familie, vrienden, etc. hoe zij zouden zoeken naar je product/dienst.
Leg hierbij zo weinig mogelijk woorden in de mond en stel de vraag globaal.
Methodes onderzoek
Er zijn drie basismethodes voor een zoekwoordenonderzoek.
- Google (of andere zoekmachines)
- Gratis tools
- Betaalde tools
Twee opties:
- Google Suggest
- Gerelateerde zoekopdrachten
Kijk wat voor jouw bedrijf van toepassing is. Blijf doorklikken, want dat zorgt voor nieuwe inzichten.
Gratis tools
- Suggesties zoektermen & Zoekvolumes. Ook specifieke kanalen te onderzoeken.
- Keyword Sheeter. Enorm aantal suggesties. Nadeel: veel irrelevante suggesties & geen zoekvolumes. https://keywordsheeter.com/
- Veel suggesties. Nadeel: geen zoekvolumes. https://answerthepublic.com/
Baseer je SEO-strategie hier niet op. Voor inspiratie prima te gebruiken.
Niet gebruiken: Google Ads zoekwoordplanner. Te breed en onduidelijk.
Betaalde tools
- KWFinder (gratis versie voor 10 dagen). Leuk voor suggesties, niet voor grondig onderzoek.
- Nauwkeurige zoekvolumes en inzicht in clicks. Grote SEO-tool, wel duur.
Longtail zoekwoorden
Zoekwoorden als ‘Gouden ketting’ hebben veel concurrentie, maar levert meer op. Longtail zoekwoorden hebben minder concurrentie, is specifieker en kan dus in the end meer opleveren.
Concurrentieanalyse
Door een concurrentieanalyse te doen, kun je kijken of je concurrentie dezelfde zoektermen gebruikt. Om een inschatting te maken van wat je concurrentie doet kun je het volgende in Google intypen: allintitle: “jouw zoekwoord hier”
SEO-Tools
On-Page
- SEO Yoast. WordPress Plug-in. Handig als controlepunt. Dit is slechts een richtlijn voor je pagina, geen verplichting o.i.d.
- Handig om te checken op dubbele content en SEO.
- Powersuite SEO Auditor. Soort Yoast, maar dan uitgebreider. Elk denkbare statistiek hier te vinden. Groot nadeel: Enorm softwarepakket.
Off-page
- Linkbuilding. Zeer divers en zeer specifiek.
- Direct inzicht in statistieken terwijl je zoekresultaten bekijkt. Alleen in combinatie met meerdere tools.
- Ook voor linkbuilding.
Techniek
- Snelheid van een website, specifiek per onderdeel.
- Geeft aan op welke pagina de gebroken link te vinden is, en waar in de code deze te vinden is. Zeker één keer per maand gebruiken.
- grader. Algemene tool voor techniek op website. Kort adviesrapport om stappen te ondernemen.
Zoekwoordplanner
Laat zien hoe vaak een zoekwoord wordt gebruikt in een bepaald land, hoe hoog de concurrentie is en wat de kosten zijn van een advertentie. Door middel van grafieken inzichtelijk of er verschil is tussen maanden.
- Verbeteren en opzetten van Ads campagnes.
- Essentieel instrument voor zoekwoordenonderzoek
- Schatting van verkeer en kosten op basis van een zoekwoord/term
- SEO