Linkbuilding

Linkbuilding is een manier om het aantal verwijzingen (backlinks) naar een website te verhogen, waardoor Google websites hoger gaat waarderen. Hoe meer websites naar jouw website verwijzen, hoe beter. Google maakt hier wel onderscheid in goede en slechte backlinks.

 

Drie belangrijke factoren voor kwalitatieve linkbuilding

  1. Relevantie -> Relevant aan het onderwerp van je website. (dus niet auto naar fietspagina)
  2. Autoriteit -> Hoe hoger de autoriteit, hoe hoger de waarde die google geeft. Door gevarieerd linkprofiel krijg je meer autoriteit.
  3. Uniekheid -> De verkregen links dienen van verschillende websites te komen. Liefst ook van verschillende IP-adressen.

 

Backlinks

Er zijn verschillende soorten backlinks te onderscheiden:

  • In-content links. Dit zijn links die in een tekst staan. In blogartikelen staat vaak een externe link naar een relevante website. In-content links zijn de meest waardevolle backlinks voor het externe linkprofiel. In-content links in blogartikelen van relevante en autoritaire websites geven veel waarde aan de website waar deze naar verwijzen.
  • Partnerpagina-links. Op de website vermelden bedrijven vaak met welke partners er wordt samengewerkt. Het is gebruikelijk dat er vanaf de partnerpagina links zijn geplaatst richting de betreffende partners.
  • Afbeelding-links. Afbeeldingen kunnen gebruikt worden om door te linken naar een website. Bij afbeelding links wordt gebruik gemaakt van de alt tekst in plaats van de anchor tekst. Kanttekening: de alt tekst geeft wel minder waarde af dan een tekstlink.
  • Directory links. Directories zijn pagina’s met een verzameling links. Over het algemeen zijn directories gericht op een onderwerp. Startpagina’s zijn de bekendste directories. Directory links zijn gemakkelijk te realiseren, maar geven niet veel waarde door aan het externe linkprofiel.
  • Dofollow vs nofollow links. Een nofollow-linkis een backlink met een speciale tag in de HTML code. Hiermee zeg je als het ware tegen Google dat deze link niet gevolgd moet worden. Je gebruikt de tag bij commerciële content, zoals gastblogs en advertorials. Google wil graag dat websites op een natuurlijke manier autoriteit opbouwen, en zo laat je de spiders zien dat een link gekocht is.

De anchor tekst is de tekst waaronder de link zich verborgen houdt, te zien door een andere kleur tekst, soms met een streep eronder. Belangrijk is dat er afwisseling bestaat tussen de gebruikte teksten op verschillende pagina’s.

 

           ABC-linkruil

Bij ABC-linkruil gaat her er vooral om dat twee websites niet naar elkaar linken. Het is hierbij belangrijk om een derde website te hebben. Site A linkt naar B, B naar C en C weer naar A. Het voordeel hierbij is dat Google niet doorheeft dat het om een georganiseerde linkbuild gaat.

 

            No follow link

Wat in eerste instantie klinkt als iets heel ingewikkelds is eigenlijk heel eenvoudig:

Als je een link hebt toegevoegd aan je artikel open je de teksteditor en zoekt de bewuste link op, zoals in dit artikel: <a title=”Google over linkbuilding” href=”https://support.google.com/webmasters/answer/66356?hl=nl&amp;rd=1″ target=”_blank”>regels van Google</a>

 

Voeg hier het no follow-attribuut aan toe: rel=”nofollow”

Je code wordt nu: <a title=”Google over linkbuilding” href=”https://support.google.com/webmasters/answer/66356?hl=nl&amp;rd=1″ target=”_blank” rel=”nofollow”>regels van Google</a>

Het maakt niets uit waar tussen alle attributen deze staat. Hij mag ook voor de target=”_blank” of zelfs voor je link. Als alle attributen maar bij elkaar tussen de <> staan. Nooit gebruik gemaakt van no follow links? Je kunt dit met terugwerkende kracht gewoon nog aanpassen.

 

            Backlinkprofiel

Een backlinkprofiel is een overzicht van de verdeling van backlinks op basis van een aantal criteria:

  • backlinks homepage versus deeplinks;
  • commerciële versus branding-anchortekst;
  • onnatuurlijke versus goede links;
  • domein- en pagina-autoriteit van websites;
  • IP-adres;
  • land;
  • nofollow versus dofollow.

 

Hoe hoger het percentage backlinks dat naar je subpagina’s verwijzen is, hoe beter. Sites met de hoogste keyword rankings in Google hebben een verdeling van ongeveer 30% backlinks die naar de homepage verwijst en 70% backlinks naar subpagina’s. Backlinks afkomstig van slechte domeinen heeft ook een effect op de autoriteit van je eigen site. Een schoon backlinkprofiel heeft een positief effect op de rankings. De autoriteit van backlinks kunnen gemeten worden met een aantal parameters, namelijk Page Authority (PA), Domain Authority (DA), Trust Flow (TF) en Citation Flow (CF). PA en DA: de waarschijnlijkheid waarmee een webpagina of een heel domein goed naar voren komt in organische rankings. Om deze waarschijnlijkheid uit te rekenen worden er drie factoren gebruikt:

  • Mozrank: een gewogen factor van aantal inkomende backlinks en de kwaliteit van deze links, ook wel omschreven als linkpopulariteit.
  • Moztrust: hoeveel links worden er ontvangen van een website met vertrouwenswaardige bronnen, zoals Universiteiten en nieuwssites.
  • Linkprofiel

Trust Flow: een score gebaseerd op de kwaliteit van een website. Op basis van een handmatige review zijn er een bepaald aantal sites gedefinieerd als betrouwbare sites van goede kwaliteit.

Citation Flow: doet een voorspelling over hoe invloedrijk een URL zal zijn op basis van het aantal backlinks die deze ontvangt.

 Deeplinks hebben een aantal belangrijke voordelen:

  • Vanuit het perspectief van Google is de hele website relevant
  • Bezoekers komen binnen op een pagina die hun vraag beantwoordt wat goed is voor de user experience
  • Als bezoekers binnenkomen op een relevante pagina dan is de kans groot dat ze er blijven of zelfs binnen de site verder klikken. Dit is goed voor de quality score van een pagina.

Het is belangrijk dat backlinks afkomstig zijn van zoveel mogelijk verschillende IP-adressen

Google treedt streng op tegen netwerken van websites die worden gebruikt als linkdumps. Denk bijvoorbeeld aan privé blog netwerken en webdirectories die op hetzelfde IP adres (of binnen hetzelfde class-C IP bereik) worden gehost.

 

Zorg voor een correct gebruik van sitewide links

 Link velocity

Het tempo waarmee er backlinks verschijnen naar je website. Een natuurlijk verloop laat zien dat er gestaag backlinks bijkomen. Verstandig is het in ieder geval wel om de toename van backlinks te spreiden over de tijd en je niet in te laten met SEO methodes waarmee je in korte tijd een grote hoeveelheid backlinks ontvangt vanaf een beperkt aantal domeinen.

Voor een Nederlandse site moet het gros van de backlinks afkomstig zijn van Nederlandse domeinen

Voor een Nederlandse website is het relevant om backlinks te ontvangen van andere Nederlandse websites. Veelal worden Nederlandse websites gehost op servers in Nederland. Mocht een site op een buitenlandse server worden gehost dan kan de domeinnationaliteit op Nederland gezet worden zodat zoekmachines kunnen zien dat backlinks afkomstig zijn van een Nederlandse website. Ben je benieuwd hoe je de autoriteit van je website kunt verhogen? Dat lees je in deze blog!