Rich Snippets
Structured Data ontstaat door content te marketen met een stukje code. Vertel waar de content over gaat. Dit doe je door schema.org te gebruiken. Door content op deze manier te structureren, kun je zoekmachines meer leren over de content. De zoekresultaten worden hierdoor anders gepresenteerd aan google. Zo kan Google de rich snippets maken. Dit zijn zoekresultaten met uitgelichte onderdelen van die pagina.
Google My Business
Zo wordt je zichtbaar op Google Maps:
- Vul je profiel volledig in
- Plaats een zoekwoord in de bedrijfsnaam
- Vul meerdere categorieën in
- Verzamel positieve recensies
- Houd je openingstijden actueel
- Gebruik structured data op je website
- Voeg een Google Maps-Integratie toe op je website
- Werk aan je on-site SEO
Featured Snippets
Speciale sectie bovenin de zoekresultatenpagina van Google. Hier wordt antwoord gegeven op de vraag van de bezoeker door informatie van andere websites. Dit wordt ook wel positie 0 genoemd, omdat dit altijd bovenin staat.
Hoe werkt een zoekmachine?
Door middel van zoekrobots probeert Google in te schatten wat de waarde is van je website voor bezoekers. Heb je de juiste content die ze zoeken of kunnen ze beter een andere pagina bezoeken? Ranking algoritme: een complexe formule die bepaalt welke webpagina’s het beste aansluiten op de zoekvraag van de gebruiker, kortom hoe de zoekresultaten worden gerangschikt. Google ontleent haar bestaansrecht aan het teruggeven van de meest relevante antwoorden op de zoekvraag van de gebruiker.
Het ranking algoritme is dusdanig complex dat elke wijziging zowel een positieve als negatieve invloed heeft. Elke wijziging aan het ranking algoritme van zoekmachine Google wordt goed overwogen.
QDF algoritme: bepaalt of een onderwerp ‘hot’ is en laat dit zien in de zoekresultaten op Google.
Google Universal Search: andere soorten informatie zoals nieuws, afbeeldingen en video’s integreren in de hoofd zoekmachine à ingevoerd in 2007
Google PageRank: een bekend en populair onderdeel van het ranking algoritme. De relevantie en kwaliteit van webpagina’s vaststellen, uitgedrukt in cijfer 1 tot 10. Het bepaalt in feite hoe vaak andere websites naar een bepaalde pagina linken.
Er zijn honderden ‘signals’ waar Google haar ranking algoritme op baseert. Dit kunnen woorden zijn, maar ook technische factoren van een website
Nadat de ‘signals’ zijn geïdentificeerd, worden de ‘classifiers’ aan het werk gezet. Dit zijn formules die informatie proberen te achterhalen over de zoekopdracht met het doel om de gebruiker de meest relevante zoekresultaten terug te geven.
De ‘signals’ en ‘classifiers’ berekenen meerdere indicatoren van de relevantie van een webpagina, waaronder de indicator ‘topicality’. Deze indicator geeft aan hoe relevant een webpagina is ten opzichte van de brede categorie van de zoekopdracht.
Google gebruikt steeds meer factoren op basis van de zoekgeschiedenis van individuen. Het doel van Google is om de zoekresultaten aan te passen aan jouw interesses. Google probeert te acherhalen wat jouw interesses zijn, zodat de zoekresultaten van jouw zoekopdracht specifiek en relevant zijn voor jouw interesses.
Google Panda & Pinguin
Google Panda is een uitbreiding van het ranking algoritme van zoekmachine Google. Het doel is de zoekresultaten te verbeteren met websites van hoge kwaliteit. Google Panda is één van de vele factoren die de zoekmachine meeweegt in het rangschikken van haar zoekresultaten.
De update identificeert automatisch pagina’s van lage kwaliteit. Als je website veel pagina’s van lage kwaliteit heeft, dan wordt de hele website gemarkeerd. De Penguin-update van Google is een aanvulling op het zoekalgoritme van Google. Dit algoritme kijkt naar de kwaliteit van alle verwijzende links en is bedoeld om over-optimalisatie tegen te gaan. Google maakt hiervoor gebruik van machine learning. Het maakt hierbij vergelijkingen en het probeert patronen te ontdekken.
Penguin is onderdeel geworden van het core-algoritme. Dit houdt in dat je site meteen gestraft kan worden. Google neemt Penguin bij iedere crawl en herindexatie mee. Met de penguin-update is Google in staat om specifieke pagina’s aan te pakken. Het is niet site-wide. De nieuwste realtime-update is onderdeel geworden van het algoritme van Google. Penguin hoort nu bij een van de meer dan 200 ranking-signalen.
Het is belangrijk om je linkprofiel in kaart te brengen, zodat je een volledig inzicht heb in alle verwijzende links naar je website. Het is belangrijk om naar de volgende zaken te kijken:
- Gekochte links moeten voorzien zijn van een nofollow-tag
- Maak gebruik van anchorteksten
- Backlinks moeten afkomstig zijn vanaf unieke domeinen
- Linkruil is een makkelijke prooi voor de Penguin-update