Google houdt het linkprofiel van je website in de gaten en zal je als autoriteit beschouwen wanneer er veel betrouwbare domeinen naar jouw website verwijzen. Hierdoor zul je hoger in de organische zoekresultaten komen.
Artikel marketing = Een vorm van linkbuilding waarbij je jouw artikelen op zoveel mogelijk plaatsen op het internet laat publiceren, met een link of canonical url naar jouw website.
Autoriteit websites
Citation Flow = is een maateenheid waarvan het getal voorspelt hoeveel invloed de URL van een webpagina heeft. Dit is gebaseerd op hoeveel links naar de URL zijn gemaakt. Hoe groter het aantal links naar de URL des te hoger de Citation Flow van de URL. Hierbij wegen inkomende links vanaf URL’s met een hogere Citation Flow zwaarder dan inkomende links vanaf URL’s met een lagere Citation Flow. Citation Flow wordt ook wel vergeleken met Link Juice.
Trust Flow = is een maateenheid waarvan het getal voorspelt hoe betrouwbaar een URL is. Dit is gebaseerd op de hoeveelheid betrouwbare inkomende links naar het URL. Hoe groter het aantal betrouwbare links naar het URL des te hoger de Trust Flow van het URL. Echter geldt ook dat wanneer het aantal onbetrouwbare links groter wordt dat de Trust Flow lager wordt. Websites met relatief veel inkomende links van betrouwbare websites zullen een hogere Trust Flow hebben dan websites met relatief veel inkomende links van onbetrouwbare websites (spammy neighbourhoods). Trust Flow wordt ook wel vergeleken Domain Authority van Moz (voorheen SEOMoz). Uit onderzoek blijkt ook een sterk verband tussen deze twee maateenheden te zijn.
Trust Ratio = Met behulp van de Trust Ratio kan je zien of een webpagina een spammy linkprofiel heeft of niet. De Trust Ratio is de Trust Flow gedeeld door de Citation Flow. Wanneer een website veel inkomende links heeft (hoge Citation Flow) van onbetrouwbare bronnen (lage Trust Flow) is de Trust Ratio erg laag bijv. 0,1. Deze websites kan je maar beter vermijden. Dankzij de Majestic Flow Metrics kan je deze websites nu beter identificeren.