Zoals bekend is, is het belangrijk voor je website en voor de zoekmachine dat Google goed kan zien hoe de structuur van je website in elkaar zit. Ook voor het indexeren van de pagina’s is dit belangrijk.
Een ander belangrijk voordeel van interne links is de gebruikersvriendelijkheid die je ermee creëert en stimuleert. Voor je bezoekers is het uiteraard prettig als ze op je website gemakkelijk van de ene naar de andere pagina kunnen navigeren. Zorg ervoor dat de interne links relevant zijn, zodat je bezoekers ook gelijk op de juiste plek terechtkomen. Dit zorgt niet alleen voor gemak, het kan ook een manier zijn om bezoekers langer op je website te houden.
Plaats je onder een bepaald woord een linkje, dan moet het woord zoveel mogelijk overeenkomen met de tekst op de pagina waar je naartoe linkt. Hierdoor ziet Google namelijk waar die pagina over zal gaan. Voorbeeld: wil je in je tekst een link verwerken naar de contactpagina, zorg dan dat de link onder het woord ‘contact’ staat of een soortgelijke term, en niet onder ‘neem’ of een ander nietszeggend woord in de zin. Houd het zo relevant mogelijk. De informatie die het verwijzen van interne en externe links oplevert, is heel goed te zien in Google Analytics. Hierin krijg je een helder overzicht met welk device er op welke pagina gescrold wordt en wat er allemaal gelezen wordt door de websitebezoeker. Bij het intensief werken aan online marketing voor je website is het dus zeker interessant om Google Analytics te gebruiken!
Link juice
Elke link op je website vervoert een bepaalde link juice-waarde door aan de bestemmingspagina (met uitzondering van nofollow-links en soms 302-redirects). Link juice is een non-technische term die de SEO-waarde van een link aangeeft.
Bloggen op website
Hoe bloggen wel bijdraagt aan je SEO:
- Je blogs kunnen op verschillende manieren bijdragen aan je SEO:
- Ieder blog kan zelf hoog komen in Google doordat het het beste artikel over een bepaald onderwerp is (zie ook punt 5)
- In je blogs kun je ook intern linken naar pagina’s of andere blogs op je website, waarmee je die pagina’s weer wat SEO-waarde geeft
- Afbeeldingen in je artikelen kunnen worden geïndexeerd (mits geoptimaliseerd) en zo verkeer naar je website trekken
- Regelmatig nieuwe content publiceren op je website zet Google aan om regelmatig opnieuw langs te komen.