De basis van linkbuilding is altijd goede content schrijven. Dit heeft twee voordelen: 1) Als de artikelen van goede kwaliteit zijn, gaan andere websites hier naar linken en 2) content is één van de factoren voor de ranking in Google, en dus is goede content automatisch goed voor de domeinwaarde.
Als er linkbuilding wordt ingezet, een aantal tips:
- Relevante websites die in relatie staan tot de branche van de betreffende site.
- Hoe ouder het domein, hoe beter -> betrouwbaarder
- Natuurlijk backlinkprofiel -> Het is natuurlijker en daardoor beter om elke maand 5 links toe te voegen dan per half jaar 30 links.
- Plaats niet alleen links naar de homepage maar ook naar subpages
- Maak geen misbruik van linkbuilding, dit wordt zwaar gestraft.
- Plaats in-content links.
- Gebruik niet veel spammy anchorteksten te gebruiken.
Het veranderen van domeinwaardes veranderd geleidelijk aan. Door kleine stapjes, wordt je steeds waardevoller voor Google.
De Majestic Flow Metrics kan je gebruiken bij het beoordelen van inkomende links. Bestaat uit 2 maateenheden: Trust Flow en Citation Flow (TF & CF). CF is een getal dat voorspelt hoe invloed de URL van een webpagina heeft. Dit is gebaseerd op hoeveel links naar de URL zijn gemaakt. Hierbij wegen inkomende links met hogere CF zwaarder dan met een lagere CF.
Trust Flow is een getal dat voorspelt hoe betrouwbaar een URL is, gebaseerd op de hoeveelheid betrouwbare inkomende links. Hoe groter het aantal betrouwbare links naar de URL, des te hoger de TF. DA is domain Authority, een indicator waarmee aangegeven wordt hoe een site in de zoekmachine resultaten scoort. Goede maateenheid om te kijken hoe je pagina scoort t.o.v. andere websites. Wordt aangegeven op een schaal van 0-100, waarbij 100 het hoogste is. PA is page authority, een waarde die bepaalt hoe goed een webpagina scoort in de zoekresultaten van Google. Op welke positie deze komt op basis van ingevoerde trefwoorden.
Black hat SEO
Black Hat SEO is het negatief beïnvloeden van het Google algoritme door je website niet volgens de regels van Google te optimaliseren. Je misleidt Google met trucs. Zo kun je bijvoorbeeld veel verborgen zoekwoorden in webteksten verwerken. Ook onnatuurlijke linkbuilding is een manier van Black Hat. Dit is niet de manier om te scoren op Google.
Bounce rate
Bouncing percentage is het aantal bezoekers dat je website verlaat zonder door te klikken naar andere pagina’s op je website. Bezoekers die bouncen hebben dus geen interesse in de content die er aangeboden wordt. Ook kan het zijn dat je site geen vertrouwen wekt of slecht functioneert. Hoe lager het bouncepercentage, hoe beter. De gemiddelde bouncerate ligt volgens Google rond de 40%, maar het hangt heel erg af van het type sites.
- 40-60% Content sites
- 30-50% Leadgeneratie sites
- 70-98% Blogs
- 20-40% Ecommerce
- 10-30% Online diensten
- 70-90% Landingspagina’s
Wat te doen aan hoge bounce rates?
- Lange pagina laadtijden: check in Google Analytics in het Site Speed rapport of de betreffende pagina een langer dan gemiddelde laadtijd heeft, check met tools als Google PageSpeed Tools en WebPageTest wat hiervan de oorzaken zijn, en verhelp die;
- Visitor mismatch: dit komt vaak voor bij bezoekers die via zoekmachines de pagina bezoeken. Check met SEO tools bij welke zoekopdrachten welke pagina’s getoond en bezocht worden, komen die niet overeen dan heb je een SEO uitdaging;
- Usability: analyseer met behulp van heatmaps, clickmaps, scroll maps, scroll depth triggers, element visibility triggers of user testing hoe bezoekers zich gedragen op de pagina(‘s) waar de bounce rate (te) hoog is, verbind daar conclusies en hypotheses aan, en A/B test verbeteringen;
- Verkeerde verwachtingen: onderzoek met behulp van polls en enquêtes waarom en met welke verwachtingen bezoekers de betreffende pagina bezoeken, en beoordeel of de pagina hieraan voldoet. Verbind ook daar conclusies en hypotheses aan, en A/B test verbeteringen;
- Verkeerd momentum: soms is een pagina op de verkeerde plaats of op het verkeerde moment in beeld bij de bezoekers. Pas hierop je marketing of content aan.