Zoekmachineoptimalisatie bestaat uit verschillende onderdelen:
– Content: ‘content is king’ wordt weleens gezegd. Zonder content, geen zoekmachineoptimalisatie.
– Technische optimalisatie: als de website technisch niet in orde is, kan het zomaar zijn dat de zoekmachinerobots niet eens bij de website kunnen komen. Belangrijk dus om te zorgen dat je website technisch in orde is.
– Off-site SEO: Denk bij offsite SEO bijvoorbeeld aan links naar je website toe. Maar ook shares, likes en exposure op social media kan invloed hebben op je zoekmachineoptimalisatie.
Meta tags:
– Het bovenste stuk is de titel van de pagina, deze vind je ook boven in je browserbalk.
– Het groene stuk is de URL van de pagina die kun je ook optimaliseren. Let daarbij wel op dat wanneer je de URL aanpast, je de oude URL laat doorverwijzen naar de nieuwe URL. Anders verlies je rankings!
– Het grijze stuk is de meta-omschrijving. Daar krijg je ongeveer 155 karakters de ruimte om je potentiële bezoeker te overtuigen op jouw link te klikken.
Een veelgebruikte tool voor het maken van meta tags is de Google SERP Snippet , hiermee weet je zeker dat je goede meta’s hebt en hoe dit er in Google uit komt te zien.