Schrijven van content
Schrijven om goed te scoren! Hieronder een aantal tips om goed te scoren met je content in de zoekmachine.
- Denk aan: Wat is het doel van de pagina?
- Voor wie schrijf ik de pagina?
- Wat hoop je dat de lezer na afloop doet?
- Schrijf webteksten in ‘Jip en Janneke-taal’. Zo begrijpt iedere bezoeker wat je bedoelt en heb je minder last van afhakers.
- Zet de belangrijkste tekst bovenaan. Gebruikers lezen tekst niet grondig. De eerste twee alinea’s bevatten daarom de belangrijkste informatie.
- Gebruik alinea’s en tussenkopjes voor structuur.
Webteksten als een pro
- Pas de toon van de tekst aan op je doelgroep.
– Gebruik bijvoorbeeld “Jip en Janneke taal” om het gebruiksvriendelijk te maken.
- Bevat de tekst een titel? En komen hier zoekwoorden in voor?
– Probeer de zoekwoord(en) voorin in de titel te zetten. - Zorg voor kopteksten boven de alinea’s en vermeld hier ook zoekwoorden in.
- De eerste alinea of inleiding is een samenvatting van de gehele tekst.
– De overige alinea’s worden gebruikt om een onderwerp of aspect nader toe te lichten.
– Zorg ervoor dat elke alinea tenminste één zoekwoord bevat.
– Maak een alinea niet langer dan maximaal 5 regels. - Lees de tekst nog eens helemaal door. Leest het gemakkelijk? En is het duidelijk welke boodschap er vermeld wordt?
- Update de tekst regelmatig. Dit zorgt ervoor dat de website actief is en interessant wordt en blijft voor bezoekers.
Content en SEO
Content is nodig om relevant te zijn voor zoekvragen/thema’s van de gebruiker. Ook staat content aan de basis van een goede website, omdat het eenvoudiger is om links te verkrijgen als een website over goede/leuke/relevante/grappige/interessante/deelbare content beschikt. Voor de SEO is het van belang om per trefwoord één relevante pagina te maken.
Contentmarketing
Contentmarketing is bijdragen aan marketing met ‘verhalen die het waard zijn om te verwoorden en verbeelden’. Content is een middel dat kan helpen bij het spelen van een relevante rol voor een bedrijf. Dit staat of valt natuurlijk met een strakke positionering en goede propositie.
Om de contentstrategie bij elkaar te houden binnen een team waarin verschillende mensen content maken, is het van groot belang dat er een heldere overlegstructuur is. Een goede contentstrategie geeft antwoord op vragen als: waarom, wie, wat, waar en wanneer.
Informatiebehoefte
Het schrijven van content moet aansluiten op de doelgroep. Dus voor wie en waarom schrijf je? Je content moet aansluiten bij de informatiebehoefte van je doelgroep. In je contentstrategie staat waar je precies voor schrijft. Qua stijl is het belangrijk dat je schrijft zoals je ‘serieus’ tegen je vrienden praat. Als een begrijpende vriend die snapt wat de bezoeker wil doen. Om zo hoog mogelijk bij Google te eindigen, moet je letten op een aantal dingen:
- Gebruik korte zinnen en paragrafen
- Gebruik geen vakjargon
- Maak geen grappen ten koste van je klanten of concurrenten
- Gebruik uitroeptekens met mate (dus niet drie keer na een zin of drie keer in één paragraaf)
- Gebruik hoofdletters op een normale manier.
Om op de juiste manier in de informatiebehoefte van de doelgroep te voorzien, heb je een aantal elementen nodig voor je tekst.
- Een pakkende titel (let op: geen clickbait)
- Bullet lists (max. 7 bullets)
- Iconen
- Duidelijke tussenkopjes
- Vetgedrukte woorden (belangrijkste woorden)
Zoekintentie
Er zijn verschillende soorten intenties om iets op te zoeken op Google.
- Informatieve zoekintentie
- Commerciële zoekintentie
- Vergelijkend en oriënterend
- Commercieel
- Transactionele zoekintentie
- Lokale zoekintentie