Black hat SEO houdt in dat personen of bedrijven proberen de ranking van een website te verbeteren met ‘onnatuurlijke middelen’. In principe ziet een black hat SEO’er de zoekmachine als concurrent en zal hij/zij alles proberen om een website hoger te laten scoren. Er komt veel bij kijken om Google op deze manier voor de gek te houden.
De spelregel om niet met black hat te maken te krijgen is heel simpel: optimaliseer je website voor de bezoeker, niet voor de zoekmachine. Zorg voor kwalitatieve content met een duidelijk thema wat geschreven is voor de bezoeker, waar deze bezoeker waarde aan hecht en waar aan de zoekvraag van de bezoeker wordt voldaan.
Cloaking = wanneer je een website zo inricht dat ze andere content tonen aan zoekmachines dan aan menselijke gebruikers.
Duplicate content
- De inhoud van andere websites volledig overnemen, al dan niet automatisch
- Je meerdere websites inricht met exact dezelfde content
- Je meerdere webpagina’s inricht die exact dezelfde info bevatten, op de zoekwoorden na.
Keyword stuffing = Dat je content en de code van webpagina’s vol met zoekwoorden gaat proppen om de positie van die pagina’s in de zoekresultaten te manipuleren.
Bounce rate
Bounce rate = is het percentage bezoekers dat je website verlaat zonder door te klikken naar andere pagina’s op je website. Bezoekers die “bouncen” hebben dus geen interesse in de content die er aangeboden wordt op de pagina waar ze belandt zijn. Dit kan gebeuren wanneer je zoekmachine optimalisatie niet goed is ingericht en je veel bezoekers aantrekt die iets anders verwacht hadden van je website of je aanbod. Je spreekt simpelweg de verkeerde doelgroep aan. Een andere veel voorkomende reden van een hoog bounce rate is dat je website slecht functioneert of geen vertrouwen wekt.